Hurtigbåtruta Tromsø-Finnsnes-Harstad er en av landets aller største hurtigbåt-ruter med nær 200.000 reisende i året.
Siden i februar har det vært kjent at tre tunge aktører har regnet på driften av ruta og gitt sitt anbud til Troms fylkeskommune.
Torghatten Nord, Boreal og Norled har alle levert anbud. Boreal har driftet ruta fram til nå.
Nå er det klart at Boreal ikke vinner det nye anbudet. Norled er et heleid datterselskap av Stavangerske Dampskibsselskap. De har gått av med anbudsseieren.
Det fremkommer på et pressemøte i dag.
Norled skal drifte følgende: Linje 3 Tromsø - Skjervøy og linje 4 Tromsø - Lysnes, og Linje 2 Tromsø – Finnsnes – Brøstadbotn – Engenes - Harstad.
Billigste tilbudet
- Alle tre tilbyderne var godt innenfor anbudsgrunnlaget, sier Prestbakmo på pressemøtet på Fylkeshuset i Tromsø.
- Evalueringen av tilbudene har hatt utgangspunkt i 60 prosent på pris og 40 prosent på kvalitet, sier Prestbakmo.
I tillegg var anbudet også vektet på antall seter delvekt, alder og salong.
Dette var prisforskjellene på tilbudene:
Fylkeskommunen mottok tre tilbud for drift av hurtigbåtlinjene 2, 3 og 4:
•Tilbyder 1: Boreal Sjø AS
- årlig kroner 86 062 000
•Tilbyder 2:Torghatten Nord AS
- årlig kroner 102 491 000
•Tilbyder 3: Norled AS
- årlig kroner 75 056 000
Norled gikk altså av med seieren i anbudskonkurransen.
- Glade for at de regnet på det
De siste par ukene har fylkesråd for samferdsel og fylkeskommunen sett nærmere på anbudene.
- Vi hadde forventet de tre tilbyderne og vi er glade for at alle har regnet på det, sa Ivar B. Prestbakmo, fylkesråd for samferdsel til Nordlys i februar.
MS Brage inn i rute
MS Brage med plass til 147 passasjerer vil gå inn i linje 3 Tromsø - Skjervøy. Den vil starte allerede i mai.
Til linje 2 vil det komme to nybygde aluminiumsfartøy med plass til 296 passasjerer.
- Publikum vil oppleve dette som en betydelig kvalitets- og komfortheving i forhold til dagens fartøy, sier Prestbakmo.
Utslippsnivået vil ikke endres i forhold til i dag, opplyser han.
- Vi er sikker på at dette vil representere en betydelig kvalitetsheving knyttet til reisen til den enkelte.
For 75 millioner i året vil man komme ned på det årlige kostnadsnivået sammenlignet med dagens kostnader.
Slik blir båtene:
• Aluminium katamaran fra OMA-Båtbyggeri (39 meter)
• Fokus på kvalitet, universell utforming og komfort
• 104 plasser ved bord og justerbare seter
• Kiosk
• Minimum plass til 3 rullestoler og 3 barnevogner
• Eget barne- og ungdomsrom (Tv, musikk, nettbrett)
• Strøm og lading til hvert sete (USB)
• Bagasjeplassen nærdoblet fra i dag, innendørs
• 38 sykkelplasser
• Åpent toppdekk i fart
Dette er tilbyderne
Torghatten Nord er tungt inne på sjøtransport i nord med hurtigbåter og ferger i Nordland og Troms og Troms fylkeskommune er allerede en betydelig oppdragsgiver for selskapet.
De driver blant annet i dag hurtigbåtrute 9 i Troms, ruta mellom Skjervøy og Kvænangen, med MS Kvænangen, men er ellers tung på fergedrift i Troms.
Boreal vant kontrakten tilbake i 2010 som nå nærmer seg slutten. De drifter i dag hurtigbåtene Tromsø-Finnsnes- Brøstadbotn-Engenes-Harstad, Tromsø-Skjervøy, Tromsø-Lysnes-Tennskjær-Vikran og Harstad-Bjarkøystedene-Sør-Senja.
De bygde nye båter da de vant anbudet sist gang og som mange vil huske fikk de en meget trang start da den ene hurtigbåtene havarerte før den i det hele tatt var satt i rute. De båtene som opererer på Tromsø-Finnsnes-Harstad er MS Sollifjell, MS Kistefjell og MS Fløyfjell.
Norled er kanskje den mest ukjente av tilbyderne, i alle fall for oss oppe i nord, men fra mai i år skal de inn på en kortere kontrakt på hurtigbåtrutene Tromsø-Skjervøy og Tromsø-Tennskjær-Lysnes. Det bestemte fylkesrådet i Troms i fjor. Kontrakten er på 47 millioner kroner og gjelder i to år - frem til den nye store kontrakten inngås. Fartøyet som skal trafikkere rutene fra mai er MS «Brage» med 147 passasjerplasser. Norled er et heleid datterselskap av Stavangerske Dampskibsselskap. Selskapet har mer enn 1.000 ansatte og omsetter for 2 milliarder kroner årlig. De er i dag inne på flere fergerruter i Harstad-området, som for eksempel Bjarkøy. Sandsøy-Grytøy, og drifter hurtigbåtruter i Hordaland, Rogaland, Sogn og Fjordane og Oslofjorden.