Hadde stø kurs mot millionunderskudd - nå går de i null

Kurt Bones, direktør Troms fylkestrafikk.

Kurt Bones, direktør Troms fylkestrafikk.

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Troms fylkestrafikk leverer nå et regnskap for 2014 med underskudd på rundt 800.000 kroner. Dermed kan fylkespolitikerne trekke et lettelsens sukk. I oktober viste de foreløpige tallene at selskapet styrte mot et underskudd på 5,75 millioner. Det ville betydd et samlet tap på over 10 millioner ettersom selskapet egentlig var pålagt å spare inn gammelt underskudd i år.

- Det så litt mørkt ut midt på året. Vi var nøkterne og regnet med å få en smell, sier Kurt Bones, direktør i Troms fylkestrafikk. Han sier årsaken til bedringen både er bedre billettinntekter enn forventet, og tiltak som er iverksatt.

Store underskudd

Troms fylkestrafikk fikk i april i fjor en ekstrabevilling på 45 millioner etter å ha slept på store underskudd i etterkant av problemene med Boreal-kontrakten mellom Tromsø og Harstad og Nobina-kontrakten på bybussene i Tromsø.

Betingelsen var at selskapet selv klarte å spare inn fem millioner i løpet av året.

I september viste prognosene at Troms fylkestrafikk styrte mot et underskudd på 5,75 millioner i stedet for det lovede overskuddet på fem millioner. Fylkespolitikerne vedtok derfor massive rutekutt. De mest trafikkerte rutene ble skjermet, men distriktsrutene hardt rammet.

Årsaken til at de regnet med underskudd var stor inntektsvikt. Det kom dels av nedgang i passasjertall, men mer om mindre inntekter per passasjer. Blant annet har innføring av mobilbillett ført til at det selges få dyre enkeltbilletter.

Troms fylkestrafikk ser nå at inntektsvikten har vært overvurdert.

- Vi har godt over 300 millioner i billettinntekter. Da er det vanskelig å forutsi på krona hvor vi ender, sier Bones.

- Lettelse

Fylket har nå dekket underskuddet selskapet slepte på. Bones sier det er opp til politikerne hvem som skal dekke årets underskudd på 800.000, men regner det som overkommelig om de får beskjed om å spare det inn.

Selskapet har gått med underskudd siden fylkeskommunen satte ut driften av buss og hurtigbåt i eget selskap i 2011.

 - Tiden med underskudd er forhåpentligvis forbi, sier Bones.

Han sier det forholdsvis gode resultatet er en lettelse for de ansatte.

- Underskuddene har ført til mye støy rundt selskapet, spesielt i media. Det har også bidratt til negativ omtale av kollektivtilbudet.

Det gir også grunn til optimisme at fylket nettopp har seiret i to rettstvister mot henholdsvis Nobina og Boreal. De saksøkte Troms fylkestrafikk og Troms fylkeskommune for til sammen 30 millioner på grunn av innkjøringsproblemer med nytt materiell, som de mente var forårsaket av anbudskravene.

- Vi er samme rettssubjekt, så et tap ville belastet oss. Saken mot Boreal Transport er endelig avgjort. Ankefristen er ennå ikke gått ut for Nobina, sier Bones.

Artikkeltags