Har streiket i to år. Nå har de tapt i EFTA-domstolen

KSJON: Her fra en av mange aksjoner som er holdt på hurtigrutekaia i Tromsø sentrum siden 2013. NHO gikk på vegne av Nor Lines rettens vei for å få besøksforbud for syv av de mest ivrige aksjonistene, men fikk ikke medhold i domstolen. (Foto: Ole Åsheim)

KSJON: Her fra en av mange aksjoner som er holdt på hurtigrutekaia i Tromsø sentrum siden 2013. NHO gikk på vegne av Nor Lines rettens vei for å få besøksforbud for syv av de mest ivrige aksjonistene, men fikk ikke medhold i domstolen. (Foto: Ole Åsheim)

Av og
Artikkelen er over 3 år gammel

- 100 års havnemonopol er over.

DEL

Havnearbeiderne i Tromsø har gjennom to år streiket i sympati med sine kolleger i Risavika i Stavanger. I mellomtiden er havnekontoret i Tromsø lagt ned, og havnearbeiderne aksjonerer nå mot det de mener er streikebryteri av NorLines.

Norske havnearbeidere har i dag fortrinnsrett til lossing og lasting av skip i norske havner.

Samtidig har den norske havneavtalen vært ti behandling i EFTA-domstolen. De mener rammeavtalen for havnene er i strid med EØS-avtalen.

– Etter tre års kamp, med tap i domstolene og løpende boikott, har Holship og Bedriftsforbundet endelig fått medhold i at Transportarbeiderforbundets tariffavtaler i havnene er i strid med EØS- avtalen, sier advokat Nicolay Skarning i en kommentar til NTB.

Skarning representerer det danske rederiet Holship og Bedriftsforbundet.

– Vi kan legge til grunn at Høyesterett vil følge EFTA-domstolens uttalelse i løpet av våren. Dermed er 100 års havnemonopol i Norge over, og vi vil få rimeligere og mer effektive havner med flere lossekontorer og flere fagforeninger, fastslår han.

– Opp til Høyesterett

Nestleder Terje Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund tror ikke rådet fra EFTA-domstolen nødvendigvis vil bli lagt til grunn når Høyesterett vurderer saken.

– Det er opp til Høyesterett å vurdere om rådene fra EFTA-domstolen er i tråd med Grunnloven eller ikke, sa han til NTB mandag.

Avgjørelsen i EFTA-domstolen er tirsdag formiddag til vurdering i LOs juridiske avdeling. En fersk kommentar fra Transportarbeiderforbundet er ventet i ettermiddag.

Rammeavtalen for losse- og lastearbeidere har gitt havnearbeidere i Transportarbeiderforbundet fortrinnsrett, på bekostning av uorganiserte og organiserte i andre forbund. En tilsvarende rammeavtale gjelder for de mindre havnene. Spørsmålet har altså vært om disse avtalene har vært i strid med EØS-avtalen.

Konflikten fortsetter

Holship tapte i både tingretten og lagmannsretten kampen om å få lov til å bruke sine egne ansatte til laste- og lossearbeid i Drammen havn. Her ble ikke EØS-avtalen tillagt vekt. Da Holship fikk saken behandlet i Høyesterett i fjor, mente domstolen at EØS var relevant og sendte derfor saken til EFTA-domstolen for en vurdering.

Havnearbeiderne har varslet at de vil fortsette konflikten selv om det skulle bli tap i EFTA-domstolen.

– Dommen vil ikke ha noen umiddelbar innvirkning på det, sier forbundsleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet til NRK.

Han sier kampmoralen er god, men innrømmer at det ikke er noen som synes at to og et halvt år med streik er «all right».

Til sammen er rundt 60 havnearbeidere i streik, og noen av dem har streiket i to og et halvt år. Transportarbeiderforbundet hadde allerede i oktober i fjor brukt over 21 millioner kroner på å holde konflikten gående.

Artikkeltags