Nå vet Anne-Brit hvorfor kineserne vifter som besatt med hendene før de setter seg ved restaurantbordet – og mye annet om Tromsøs nye turister

KINA-KURS: Anne Brit Andreassen - innehaver av Emmas Drømmekjøkken - er på kurs i behandling av kinesere arrangert av Visit Tromsø.  Hun møtte Oliver Soon, Ellen Zhang, Sayra Mesaly, Wenying Eriksson, Shen Ke Ceci Linging, Shuai Li

KINA-KURS: Anne Brit Andreassen - innehaver av Emmas Drømmekjøkken - er på kurs i behandling av kinesere arrangert av Visit Tromsø. Hun møtte Oliver Soon, Ellen Zhang, Sayra Mesaly, Wenying Eriksson, Shen Ke Ceci Linging, Shuai Li Foto:

Mandag hadde Visit Tromsø kurs i kinesere for reiselivsnæringen i byen. Det trengs. Til neste år kommer nemlig de kinesiske statsansatte.

DEL

Hvorfor tar kinesere dessert og middag på samme tallerken i buffeen? Hvorfor veiver de på betjeningen før de får satt seg i restauranten? Og hvorfor blir de så skuffet når vannet til maten er kaldt?

Alt dette og mere til fikk reiselivsnæringen i Tromsø svar på da reiselivssjef Chris Hudson og Visit Tromsø mandag arrangerte flere møter mellom en kinesisk delegasjon handels- og reiselivsaktører og byens reiselivsrepresentanter. Tema var stort sett det samme: Hvordan kan vi best mulig få kinesere til å føle seg velkommen i Tromsø?

Nord24.no var til stede på et av møtene på formiddagen med representanter fra Arctic Meetings, hotelldirektører, innholdsleverandører og restauranter.

Veiver med hendene

- Hvorfor begynner kinesiske gjester å vinke utålmodig på betjeningen før de har fått satt seg til bordet. Vi opplever det som uhøflig, spør innehaver av Emmas Drømmekjøkken, Anne-Brit Andreassen.

Hun vet ikke ordentlig hvordan hun skal handtere denne vinkingen i en fullsatt restaurant. Flere av hotelldirektørene ler og skjønner problemstillingen Andreassen kommer med.

- Noen ganger smiler jeg bare og vinker tilbake. Men andre ganger må jeg beklage og si til dem at vi er ikke vant til denne vinkingen, forteller hun til Nord24.no.

Hun kom til møtet for å lære seg mer om de nye gjestene fra Asia som nå strømmer til Tromsø.

- Det er korrekt, men de mener ikke å være uhøflige. Kinesere er vant til å få service med en gang de kommer inn i en restaurant, slik at de kan være raske og gi plass til neste bordsetning, forklarer Oliver Soon vinkingen.

Han leder Asian Tourism Organisation.

- De klarer nok bare ikke å slå av den vanen når de kommer hit. Det er en mentalitet. I tillegg har de ofte tett program og dårlig tid, fortsetter han.

"Ka skal de her i skitværet"

Anne Brit Andreassen har hatt en enorm økning i antall tilreisende gjester siste år.

- Det er en fenomenal utvikling vi har sett over noen år nå i Tromsø, men det er først i år at det er blitt ordentlig oppmerksomhet rundt det, sier hun.

I januar hadde restauranten hennes, Emmas Drømmekjøkken, 25 prosent økning i besøket. Og februar i fjor som var toppmåneden, ble slått av februar i år.

- Vi trodde vi hadde nådd toppen. Men nå tror jeg det bare er begynnelsen vi ser. Jeg takker oppover for de naturgitte forutsetningene vi har fått her oppe i skitværet, ler hun.

Det var nemlig det hotell- og restaurantnæringen egentlig tenkte da de begynte å snakke om vinterturisme i Tromsø for 20 – 30 år siden: «Ka dem ska gjøre her oppe i skitværet».

Nye direktefly

I vinter er kinesere på besøkstoppen i Tromsø – økningen er på 300 prosent siste år. Og dette er bare begynnelsen, spår kinesisk reiselivsnæring. Etter at Norge og Kina fikk tilbake normal kommunikasjon og diplomatiske forbindelser i november 2016, er det langt flere kinesere som ser nordover, mener Asian Tourism Organisation-representantene fra blant annet Norsk-kinesisk handelskammer NCCC.

- En av de første tingene som skjedde etter november 2016 var at China Airlines booket et møte med Avinor med tanke på direktefly Beijing – Oslo. Ut i fra det vi vet vil avtalen signeres i april, sier Soon.

Han mener denne avtalen vil medføre nye kinesiske turistgrupper til Norge.

- Kinesiske statsansatte vil nå også kunne reise hit, sier han.  

Det betyr også flere kinesere til Tromsø. De kinesiske representantene på besøk i Tromsø utfordret også reiselivsnæringen i byen til å skape flere sommeraktiviteter. For det er aktiviteter og opplevelser Tromsø kan lokke med – ikke shopping.

Vi har sett en enormt vekst i tilreisende fra Kina, og vi vet at vi her i Tromsø må lære mer om kinesisk kultur for å bli et bedre vertskap, sier turistsjef Chris Hudson i Visit Tromsø.

Lunken cola er topp

NOTERT: Reiselivssjef Chris Hudson noterer ned viktige stikkord.

NOTERT: Reiselivssjef Chris Hudson noterer ned viktige stikkord.

 

Møtet oppsummerte flere sentrale punkter alle som jobber med å ta i mot kinesere bør merke seg:

  • Kvalitet. Kineserne ser etter kvalitet når de reiser hit.
  • Hot Water. Ha vannkokere tilgjengelig. Kinesere drikker ikke kalde drikker. Ikke kald cola, kald øl, kald melk. De liker drikkene varme.
  • Ikke begynn å snakke politikk med en kinesisk turist. De liker det ikke.
  • Ikke plasser kinesiske grupper i et avlukke for seg selv eller en avskjermet del av restauranten. Da føler de seg ekskludert.  
  • Union Card. Kinesere har både Mastercard og Visa. Men det enkleste kortet å betale med for dem er Union card.
  • Mandarin. Vurder å skaffe personell som snakker mandarin. De vil også forstå de mer underforliggende ting, som hva kineserne egentlig lurer på av de fem spørsmålene de stiller. For å være høflige kan kinesere nemlig ofte dekke sitt egentlige spørsmål inn i mange andre spørsmål. Så det handler om å forstå spørsmålet i spørsmålene.
  • Wifi.

NB Kinesere er ikke vant til buffet. Og de ønsker ikke å stå unødig i kø. Derfor fyller kinesiske gjester gjerne tallerkenen sin med alt de ønsker å spise – derfor havner fisk, kjøtt og dessert på samme tallerken.       

Artikkeltags