Han skapte merkevaren Dubai. Slik ville han solgt Tromsø

Santosh Hejmadi er grunnlegger og daglig leder i Market Gurus International.

Santosh Hejmadi er grunnlegger og daglig leder i Market Gurus International. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Mitt forhold til Troms? Jo, jeg åpnet pakken med den beste laksen jeg noensinne har smakt. Men dessverre: Pakningen sugde!

Santosh Hejmadi er grunnlegger og daglig leder i Market Gurus International. Han er hjernen bak den massive kampanjen for å bygge opp merkevaren Dubai. Under Næringslivsdagen Nord på the Edge tok han utfordringen og fortalte hva han ville gjort med Tromsø. Og Hejmadi ser muligheter.

- Tunneler under byen? Med rundkjøringer? Det er er det sprøeste jeg har sett. Forsøk å forestille deg en Bond-film som lages her.

Felles markesføring

I Dubai laget man en frisone med næringsklynger som la til rette for å tiltrekke seg utenlandske selskap og kapital. En felles branding for alle ga en både massiv og enhetlig markedsføring og hjalp til å fortelle historien om at Dubai var stedet man måtte besøke. De startet med en sliten landsby i Saudi-Arabia og har i dag 14 millioner turister i året, 200 nasjonaliteter og 140 av verdens største selskaper er etalert der.

Tromsø er som Dubai - bare motsatt, sier Santosh Hejmadi, grunnlegger og daglig leder i Market Gurus International.

Tromsø er som Dubai - bare motsatt, sier Santosh Hejmadi, grunnlegger og daglig leder i Market Gurus International. Foto:

- Utgangspunktet er det samme bare motsatt, sier Hejmadi, og viser frem en sammenligning av Dubai og Tromsø.

"Unboxing"

Hejmadi tar utgangspunkt i nettfenomenet "unboxing" for å vise hvordan Tromsøregionen kan markedsføres. Her legger brukere ut videoer og bilder for å dele sin opplevelse av å få et nytt produkt - gjerne etterlengtede nyheter fra mobilleverandører og annen elektronikk. Samtidig blir videoen verdifull produktopplysning. Dette er blitt et betydelig bidrag til markedsføringen for selskap som Apple og Samsung.

- Det er både interaksjon med brukerne og nyttig informasjon, sier Hejmadi.

- Det finnes nå 1,3 millioner slike videoer. Det ville tatt syv år å se alle.

Stort potensiale

Ut fra de samme prinsippene mener han Tromsø kan markedsføres gjennom "unboxing", eller utpakking. Og han ser stort potensiale for å fortelle en historie om porten til Arktis, verdens nordligste universitet og storbyen i nord.

Santosh Hemadi

  • Har vært involvert i flere store prosjekter i Dubai siden tidlig 90-tall.
  • Driver det svensk-baserte Market Gurus International som hjelper land og regioner med å lokke til seg kapital og bedrifter og markedsføre seg selv.
  • Har 40 års internasjonal erfaring fra alle kontinenter. Har jobbet både med privat og offentlig sektor, FN og Verdensbanken.

- Tromsø kan pakkes ut digitalt, med samme opplevelse, sier Hejmadi, og trekker frem sektorer som kan ha en nøkkelrolle: Turisme, teknologi, utdanning, helse, bærekraft, media og reklame, mat og drikke.

På samme måte som Dubai anbefaler han merkevareambassadører og talsmenn som kan gi en felles branding og historie om Tromsø.

- Man kan gjøre det digitalt - men må følge opp fysisk. Da har Tromsø muligheten til å bli den første byen som pakker ut magien i nord.

- Tromsø kan pakkes ut digitalt, med samme opplevelse, sier Hejmadi, og trekker frem sektorer som kan ha en nøkkelrolle: Turisme, teknologi, utdanning, helse, bærekraft, media og reklame, mat og drikke.

På samme måte som Dubai anbefaler han merkevareambassadører og talsmenn som kan gi en felles branding og historie om Tromsø.

- Man kan gjøre det digitalt - men må følge opp fysisk. Da har Tromsø muligheten til å bli den første byen som pakker ut magien i nord.

Artikkeltags