Anne har innført ny aggressiv plan for Tromsø-studentene

INNOVASJONSMILJØ: UIT-rektor Anne Husebekk og Norinnova-direktør Asbjørn Lilletun var på scenen sammen under Næringslivsdagen for å snakke om vekst og innovasjon i nye næringer.

INNOVASJONSMILJØ: UIT-rektor Anne Husebekk og Norinnova-direktør Asbjørn Lilletun var på scenen sammen under Næringslivsdagen for å snakke om vekst og innovasjon i nye næringer. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Slik skal universitetet bli mer aktuell for næringslivet i nord.

DEL

Tromsø (Nord24.no): UiT Norges arktiske universitet er en bastion i nord, og uteksaminerer hvert år 3000 ferkse arbeidstakere i landsdelen.

Over 70 prosent av disse får seg jobb og blir i nord.

Men rektor Anne Husebekk vil ha mer innovasjonskraft blandt studentene, for å øke innovasjonsevnen og veksten for nye næringer i nord.

- Vi har innført en aggressiv plan om innovasjon som en del av alle studiene, sier Anne Husebekk under næringslivsdagen i Tromsø tirsdag.

I panelet med Norinnova-leder Asbjørn Lilletun og Silje Moan i Dualog, diskuterte Husebekk innovasjonsevne og vekst i nye næringer under Næringslivsdagen, i regi av Innovasjon Norge, Bladet Nordlys og Norinnova.

- Får ikke heder og ære ved å være oppfinner

Husebekk har selv erfaring fra kommersialisering av forskning gjennom utviklingen av en vaksine til gravide. Men at forskningen skulle bli til en vaksine var ikke fremst i pannebrasken til Husebekk.

- Jeg var selv ikke utdannet til å tenke eller spesielt interessert i dette, så det var det andre som kom på at vi kunne.

Husebekk peker til at akademia i seg selv ikke premierer innovasjon eller bidrag til arbeidslivet.

- De fleste professorer tenker ikke på innovasjon, men på å publisere sine funn.

- Du får ingen heder og ære ved å være oppfinner.

Husebekk mener kommersialisering av forskningen stjeler tid fra det forskere og akademikere ellers skal bruke tid på.

Men nå skal altså studentene få innovasjon inn fra første stund.

Suksesshistorier fra Norinnova

UiTs Technology transfer office - Norinnova - og UiT jobber nå med å bygge en kultur for kommersialisering i det akademiske miljøet.

Asbjørn Lilletun i Norinnova sammenligner arbeidet de gjør med å koble forskning og kommersialisering, med å være en slags Indiana Jones på skattejakt.

- Vår jobb er å se hvordan vi kan gjøre om dette til verdier, vi elsker å gå på skattejakt. Men vi skal ikke tømme akademia for forskere.

Norinnova har eksistert siden 1993 og har flere suksesser i banken.

- Når vi får en ide fra en forsker, spør vi oss om det er kommersielt. Målet vårt er å finne ut hvordan det blir verdier av en idé. Utvikle markedet. Snakke med folk. Verifisere at det er reellt behov.

- Vi møter mange muligheter. Vi må reise, grave og teste. Det er utrolig forløsende når det smell og treff!

Lilletun dro fram noen av dem:

- Lytix Biopharma - utviklingen av kreftmedisin

- Ayanda, tidligere Probino - produsent av omega3

Artikkeltags