Hege har aldri vært opptatt av mote – likevel har hun bygd opp en suksessrik kleskjede

- Jeg har et sykt bredt spekter av klær for å tilpasse meg markedet. Lokal kunnskap, nærhet til markedet og bredden vi har, er også årsaken til at det går så bra, mener Hege Johnsen.

- Jeg har et sykt bredt spekter av klær for å tilpasse meg markedet. Lokal kunnskap, nærhet til markedet og bredden vi har, er også årsaken til at det går så bra, mener Hege Johnsen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Kafe i butikken og pop-up-moter i stallen – ingenting er umulig for nytenkende Hege.

DEL

KIRKENES/HAMMERFEST/VADSØ (Nord24.no):

For 33 år siden åpnet den gang 19 år gamle Hege Johnsen en spennende motebutikk i Vadsø. Hun kalte den Zero. Nullpunktet.

I dag er Zero AS en voksende motekjede i Finnmark med fem ulike klesbutikker i Kirkenes, Vadsø, Vardø og Tana, en egen avdeling for hesteutstyr og ridemote – og en kaffebar. Blant annet.

Det siste regnskapsåret har Zero solgt moteklær i Finnmark for 22 millioner kroner. En økning på hele ti millioner kroner fra året før.   

- Det å være spredt slik jeg er nå – det er en måte å posisjonere seg. Få et bredere grunnlag i bunnen. Og samtidig kunne trygge omløpshastigheten, utnytte stordriftsfordelene og gi kundene i Finnmark et bedre tilbud, fastslår Hege Johnsen - som gjennom sin kreative tankemåte og faglig dyktighet sørger for at Finnmark ikke blir avspist med Cubus og Lindex.

Hege framstår usedvanlig tillitsvekkende, hjertelig og omfavnende som person - hun favner også usedvanlig bredt i vareutvalg. Dame, herre, tenåring, stor, liten, moteslave, nøktern, dyr, rimelig, eksklusiv, vanlig – alle skal kunne finne seg selv på Zero.

- Jeg har et sykt bredt spekter av klær

Den aller nyeste, største og lekreste butikken hennes ligger ved det nye kjøpesenteret i Kirkenes. Den åpnet i fjor.

Den aller nyeste, største og lekreste butikken hennes ligger ved det nye kjøpesenteret i Kirkenes. Den åpnet i fjor. Foto:

 

- Jeg har et sykt bredt spekter av klær for å tilpasse meg markedet. Lokal kunnskap, nærhet til markedet og bredden vi har, er også årsaken til at det går så bra, mener Hege.

Firmanavnet Zero, som hun døpte bedriften sin til som 19-åring, er hun fortsatt stolt av.

- Det har mange betydninger; som frysepunktet og langt nord, men det betyr også «ingen ende». Tenk på det! Navnet har blitt mer og mer moderne etter hvert som årene har gått, forteller daglig leder og eier Hege Johansen.

Det samme synes å gjelde Heges engasjement, entusiasme, skapervilje og gode humør – det har ingen ende og når stadig nye steder.

Den aller nyeste, største og lekreste butikken hennes ligger ved det nye kjøpesenteret i Kirkenes. Den åpnet i fjor. Her er det ikke spart på interiøret, for å si det forsiktig. En diger, luftig og lekker motebutikk for dame og herre som tilbyr alt fra trendy Fleisher Couture til Anette Stai fashion til billigere Soya og Vila.

Zero AS

Zero AS er en kjede motebutikker som har sitt hovedkontor i Vadsø.

Bedriften eies av daglig leder Hege Johnsen.

Selskapet driver fem motebutikker i Vadsø, Kirkenes, Vardø og Tana. I tillegg har selskapet en kaffebar i tilknytning til butikken i Vadsø.

Omsetningen har de tre siste årene økt fra ni millioner til 22 millioner kroner.

Pop-up-butikk i stallen

Men Zero er også en bil med moteklær i. Med den bilen kjører innehaver Hege Johnsen ofte rundt på ulike festivaler, messer, ridestevner og arrangementer i Finnmark.

Men Zero er også en bil med moteklær i. Med den bilen kjører innehaver Hege Johnsen ofte rundt på ulike festivaler, messer, ridestevner og arrangementer i Finnmark. Foto:

 

Men Zero er også en bil med moteklær i. Med den bilen kjører innehaver Hege Johnsen ofte rundt på ulike festivaler, messer, ridestevner og arrangementer i Finnmark.

- Det er så in i tiden med pop-up-butikker nå. Jeg har drevet pop-up-butikk i årevis, klirrer latteren hennes fra inngangshallen i Hammerfest Staller en iskald oktoberdag.

Her har hun jammen laget seg en midlertidig helgebutikk hvor hun selger det siste av det siste innen ridemote, både for rytter og hest.

Om ikke kundene kan komme til henne – så tar hun med seg klær og drar ut til kundene. Finnmark er gedigent i areal, og en kan ikke ha stasjonær butikk overalt – selv om en heter Zero.

Akkurat denne hestenisjen er egentlig Heges egen lille baby. Gjennom at hun selv drar rundt på hestestevner og oppsøker kundene, så kan hun tilby et større tilbud for hest og rytter, enn om hun bare drev den stasjonære virksomheten i et hjørne av motebutikken i Vadsø.

På et par stativer på langsiden i hallen ved Hammerfest Staller glitrer det dog også i gullkjoler og sølvkjoler inn i mellom fristende lun høststrikk for hyggelige hjemmekvelder. Siden hun likevel pakket i bilen for å kjøre på ridestevne i Hammerfest, så tok hun med litt av vinterens utvalg på andre motefronter. Hun har liketil pakket med seg litt stormote på veien. I Hammerfest har hun ikke etablert stasjonær butikk. Ikke ennå. Men ryktet har spredt seg: «Hege er i byen». Stadig stikker det et nytt nysgjerrig hode inn døra. Hvert av dem blir møtt med en god klem og et tips om noe som kunne passe for seg.

- Det er så in i tiden med pop-up-butikker nå. Jeg har drevet pop-up-butikk i årevis, klirrer latteren til Hege Johnsen fra inngangshallen i Hammerfest staller en iskald oktoberdag.

- Det er så in i tiden med pop-up-butikker nå. Jeg har drevet pop-up-butikk i årevis, klirrer latteren til Hege Johnsen fra inngangshallen i Hammerfest staller en iskald oktoberdag. Foto:

Har aldri vært opptatt av mote

- Er du veldig opptatt av moter?

- Nei, det har jeg aldri vært, svarer hun kontant.

Hege hører seg selv snakke – og spruter ut i latter.

- Men det er faktisk sant. For meg er mote et vidt begrep. Det er mer det å etablere noe, skape noe og være kreativ som er min drivkraft, forklarer hun mens hun retter på noen klassiske ridejakker – av typen ikke-innvidde normalt bare ser på fjernsyn.   

- Jeg er en ordentlig kremmer i gammeldags forstand. Jeg liker å kjøre rundt og treffe kunder og å pakke opp varer og slikt. Dette her er ren ferie for meg. Det skal jo være artig å drive butikk, også – og ikke bare snakk om bunnlinja, ler hun.

Det er slik Hege jobber – og slik hun skaper vekst. Når en bestiller moteklær fra leverandørene, tvinges en til å ta inn et visst antall av hvert plagg. Har en bare en butikk i en liten by, vil utvalget måtte bli lite. Stordriftsfordelene med mange motebutikker og stadige reiser på messer og stevner i Finnmark, gir seg spesielt utslag i muligheten til å ta inn et bredere tilbud varer. I tillegg blir hun godt kjent med kundene sine – og det gir mulighet til å bruke gavekort, bytterett og tilgodelapper på alle butikkene.

Kaffebar i butikken

En kan ta en kaffepause i handlingen ved Zero Vadsø

En kan ta en kaffepause i handlingen ved Zero Vadsø

 

Hege er en ekte Vadsø-jente – minus to år på skole i Kirkenes – har hun bodd i fylkeshovedstaden lengst nord. Men etter årtusenskiftet fant hun ut at det var på tide med litt faglig påfyll. Hun valgte økonomi og ledelse. På kurset fikk de i oppgave å lage en visjon og en strategi. Dette var i den tiden kaffebarer spratt opp på hvert gatehjørne i storbyer lenger sør. Men Vadsø hadde ingen kaffebar.….

Så i 2003 åpnet Hege kaffebar i motebutikken sin i Vadsø. Her kunne vadsøværingene gå på kaffebar og handle klær – eller begge deler.

- Men i Vadsø hadde en ikke vokst opp med den kaffebarkulturen, så det har virkelig tatt sin tid å bygge den opp, men i dag føler jeg meg veldig fornøyd med hvordan det fungerer. Kaffebaren lager et slags miljø og samlingspunkt i butikken. Den lager mye liv og er i dag en helt naturlig del av butikken, sier hun.

Var mer redd netthandelen enn kreftdiagnosen

Hege er innom de ulike butikkene sine hver uke

Hege er innom de ulike butikkene sine hver uke Foto:

 

I dag er hun frisk og rask, men i 2012 ble virvelvinden Hege Johnsen helt utmattet. Slapp og sliten.

Hun klarte ingenting. Kjente ikke seg selv igjen. Diagnosen var brystkreft med spredning til lymfene i armen.

- Jeg ble egentlig ikke redd. Tenkte aldri at jeg ikke skulle klare det. Det var mer en hump i hverdagen. Noe som tvang meg til å logge meg litt av. Jeg ble heldigvis ikke så dårlig av kurene, men måtte trekke meg litt tilbake og akseptere at omsetningen gikk litt ned, forteller hun.

Og å tenke. Siden hun var mye hjemme i den perioden hvor cellegiften tok knekken på kreftcellene – brukte hun tiden på å bygge opp en På tunet-del av gården de bodde på.

Fra før av var her hester, sauer og et vakkert område – nå så hun at hun kunne bygge opp gården til en besøksgård for mennesker som trengte litt trygg nærkontakt med frisk luft, natur og dyr. De besøkende er alt fra grupper av demente, til psykisk utviklingshemmede til barnehager på tur.

Dette var også en tid hvor netthandelen virkelig tok av i moteverdenen.

- Det var mer den redselen for netthandelen som fikk meg til å innse at enten får jeg grave meg ned og la det går så lenge det går. Ellers måtte jeg få et bredere fotfeste, sier hun ærlig.

Vil skape en god moteopplevelse

Ryktet har spredt seg i Hammerfest: «Hege er i byen». Stadig stikker det et nytt nysgjerrig hode inn døra. Hvert av dem blir møtt med en god klem og et tips om noe som kunne passe for seg.

Ryktet har spredt seg i Hammerfest: «Hege er i byen». Stadig stikker det et nytt nysgjerrig hode inn døra. Hvert av dem blir møtt med en god klem og et tips om noe som kunne passe for seg. Foto:

 

Hun har to halvvoksne barn – en datter og en sønn – som hun håper en dag vil overta bedriften.

- Hva ungene endelig bestemmer seg for vet jeg ikke, men jeg tenkte mye på om de bare skulle få overta en vaklende sak som ikke overlever morgendagen - eller noe de kunne tro på som har tiden foran seg. Det ligger kanskje i det å bli syk; at du tenker i framtiden – lengre frem en jeg vanligvis tenker.

Hege fant at hun skulle satse og bygge en bedrift som var et bedre tilbud enn netthandel noen gang kan bli. Hun mente at kundene ville foretrekke god personlig service, opplevelser, et tilpasset utvalg kombinert med mangfold i varelageret. At folk i Finnmark ikke bare skulle trenge å ta til takke med de tradisjonelle kjedene lokalt.

Fra å ha drevet to butikker i Vardø og Vadsø, har de tre nye kommet litt tilfeldig til de siste par årene som perler på en snor. Da har det gjerne vært noen som har mast – så har Hege først sagt: «Nei, glem det!!!», men etter hvert: «Kanskje?», og endt på «OK, jeg satser!!!».

- En må jo være et spesielt menneske for å kunne leve slik som du gjør?

- Ja, det er vel noen som mye heller ville lagt seg på sofaen og slappet av – kanskje planlagt neste ferie. Men slik er ikke jeg. Jeg var i Syden i 2001 – det var jeg, men jeg drar heller på en messe.

Sender moteklær med brødbilen

Av og til må en bruke fly for å komme seg fra popup-butikk til butikk

Av og til må en bruke fly for å komme seg fra popup-butikk til butikk Foto:

 

- Hvordan finner du ut hvilke klær som skal til hvilken butikk?

- Det er jo også en effekt av all reisingen. Jeg kjenner kundene. Jeg vet hva som fungerer i Vardø, hva som fungerer i Tana og at det ikke nødvendigvis er det samme i Vadsø. Vardøværingene har bestandig vært motebevisste. De vet hva de vil ha. I Tana liker de litt mer farger – der kan det også gjerne være litt mer glitter og stas, enn i Vadsø – hvor en gjerne ønsker farger, men velger det trygge og mer tradisjonelle, utbroderer hun.

Hege har kunder over hele landet – og får stadig en forespørsel om å pakke en spesialutplukket klespakke til kunder på steder hun ikke har butikker. Ikke bare i Finnmark, men også i Oslo og Tromsø. Hun sender også mye varer mellom butikkene.

- Er det en størrelse jeg ikke har inne på en butikk, kan jeg si til kundene at jeg vil ha den om to dager og få den fra en annen. Der har jeg en litt sånn unik ordning med brødbilen som daglig går mellom Vadsø og Vardø og tar med klær for meg, flirer hun.

Avisbilen gjør det samme til butikken i Tana.

- Det går raskere og billigere enn posten. Noen ganger kan det være for dyrt å yte god service, men dette gjør det mulig, sier hun alvorlig.

Om fem år håper hun at dattera og sønnen er kommet inn i virksomheten.

- Jeg vet godt hva et budsjett er, men…

Hege har aldri vært opptatt av mote – likevel har hun bygd en het voksende fashionkjede

Hege har aldri vært opptatt av mote – likevel har hun bygd en het voksende fashionkjede Foto:

 

- Du ser ikke for deg flere butikker?

- Njjjoo, jeg har jo antydet nå at for eksempel i Hammerfest……

- Jeg har før sagt at nei aldri, men nå har det gått et år og ting har stabilisert seg. Så en skal aldri si aldri. Men da er jeg nødt til å ha yngre krefter inn som barna mine. Jeg kan ikke drive lengre på gammelmåten.

- Driver du på gammelmåten…. – du gjør jo hele tiden nye ting?

- Jo, men for eksempel budsjett. Jeg vet godt hva et budsjett er – og at det er et viktig verktøy, men jeg har hele budsjettet inne i hodet mitt.

Hun tar seg til det kortklippede håret som omkranser det livlige ansiktet.

- Når virksomheten har vokst så mye, så er det blitt slik at hodet mitt snart ikke har plass til så veldig mye mer. Jeg har så mange års erfaring på innkjøp, så vet jeg godt hva jeg har handlet for, men nå er jeg blitt så stor at jeg kan gå på en smell, grunner hun – og viser med en grimase fram håndveska si stappfull av papirer av den enkle grunn at den også fungerer som et lite mobilt kontor.

Før ansiktet igjen lyser opp i et entusiastisk smil over det positive med å drive uten så mange nedtegnede strategier og budsjetter. 

- For da hadde jeg kanskje latt være å satse. Man må ha vilje og ønske og tro på magefølelsen sin for å få noe til. Man må tørre!

Kaffebaren skaper liv og røre både på utsiden og innsiden av butikken i Vadsø

Kaffebaren skaper liv og røre både på utsiden og innsiden av butikken i Vadsø

VEKST I NORD 2016

De nominerte bedriftene er de beste i hvert sitt fylke, rangert etter følgende kriterier:

  • Over én million kroner i omsetning.
  • Nordnorsk tilhørighet og eierskap.
  • Minst 20 prosent vekst, i både omsetning og driftsresultat, hvert år de siste 3 årene.
  • Har levert regnskap innen tidsfristen.
  • Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, ha et godt produkt eller tjeneste, samt best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.
  • Regnskapstallene tar utgangspunkt i tall fra regnskapstjenesten Proff Forvalt.
  • Vekst i Nord presenteres i samarbeid med Næringslivsdagen Nord, som er finansiert av Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Førstepremien på 150.000 kroner deles ut 22.november under Næringslivsdagen Nord.

Artikkeltags