Adam Kiklbom, Oddvar Larsen og Thomas Skavhaug på riggen.

Adam Kiklbom, Oddvar Larsen og Thomas Skavhaug på riggen. Foto:

Thomas kjøpte den første båten med kredittkort. Nå sikter han mot milliardinntekter

- Hadde jeg visst bedre, ville jeg ikke våget dette.
Ole åSheim <Ole@Nordlys.No>
Publisert
DEL
- Hadde jeg visst bedre, ville jeg ikke våget dette.

MJØSA (Nord24.no): Brrrrrr....

Jamie Nilson og Adam Kiklbom fyrer i gang 750 hestekrefter kompressor og banker borerøret gjennom bunnen av Mjøsa. Det koker rundt riggen. Så blåser brunt vann opp av boretårnet. Silt og småstein hamrer ned på hjelmene våre.

Her skal den nye InterCity-banen krysse Mjøsa. Men først må grunnforholdene sjekkes. Norconsult står for boringen. Arctic Seaworks ordner infrastrukturen, båter og digre borelektere.

- Egentlig ville jeg jo bare være på havet, sier Thomas Skavhaug. Nå tripper han rundt i vanndammene med elegante skinnsko og seilerjakke. Han har kommet langt siden han forlot oppdrettsbransjen for å starte eget firma. De skulle dykke og levere ankerfester til merder.

- Jeg måtte ha en båt. Og da trengte jeg kapital. Hjemme hadde jeg masse kredittkort som aldri var brukt, til møbelkjeder og sånt. Jeg makset alle ut og fikk 300.000 kroner.

    Det ble startkapitalen til firmaet som i fjor omsatte for 117 millioner på oppdrag over hele landet. Og Skavhaug har såvidt begynt. Hans personlige mål er å passere en milliard i omsetning om to år. 

    - Vi skal bli størst i landet. Så skal vi se på utlandet.

    Arctic Seaworks Solutions

    Arctic Seaworks Solutions AS

    Rederi og onshore-entreprenør.

    Morselskap for Arctic Seaworks ASArctic Seaworks Construction AS

    Hovedkontor i Hammerfest. Har også kontor i Tromsø.

    Daglig leder:  Fred Hugo Falch

    Styreleder: Nils Roger Simensen

    Største aksjonær: Thomas Reinert Skavhaug

     

    201220132014
    Sum driftsinntekter6 9268 5026 459
    Driftsresultat9731 7302 022
    Resultat før skatt5881 1271 656

    Slipper papirarbeidet

    Egentlig skulle han dykke. Sertifikatet fikk han året etter at de startet opp.

    - Men det ble vanskelig å lede firmaet fra dykkerdrakten.

    Nå har han fått ny administrerende direktør.

    - Det er så deilig å slippe. Det var 40 fakturaer som ventet på kontoret, Lønnskjøringer og arbeidskonflikter. Nå kan jeg drive med det jeg er god på. Forretningsutvikling og salg. Egentlig har jeg vært selger så lenge jeg har levd.

    Skavhaug innrømmer at han nok er mer gründertype enn en som trives med daglig drift. Nå setter han over de kjedelige telefonene.

    - Ledelsen vi har nå kan møte bankene med økonomiske analyser. Jeg bare slo i bordet og ble sint.

    Stor flåte

    Skavhaug er opprinnelig fra Lofoten. I tenårene flyttet han til Honningsvåg. Der havnet han i oppdrettsbransjen, hvor han tidlig fikk lederoppgaver. Trolig kunne han fortsatt hatt en komfortabel karriere mellom merdene.

    - Men jeg så at det ikke var selskap som kunne levere det vi ville ha. Da tenkte jeg det var like greit å starte opp selv.

    Etter at de rødglødende kredittkortene var betalt ut har det gått fort. De har i skrivende stund et femtitalls ansatte i arbeid, fire lektere og fem større fartøy - den største MS "Barents Ocean".

    Skavhaug troppet tidlig opp hos Statoil for å vite hva som krevdes for å få jobbe for dem. Seaworks fikk alle sertifikater på stell, er prekalifisert av Statoil og hadde oppdrag for ENI ved elektrifiseringen av Goliat. Likevel tenker han lite på oljeprisen.

    - Vi skal jo være langsiktig. Og på lang sikt er vel neppe oljebransjen stedet å være. Men for oss gir det troverdighet hos oppdragsgiverne at vi har sertifiseringene i orden.

    Laster avstemning...

    Vekst i Nord: Les alle sakene her

    40 trailerlass med utstyr

    Slik har hammerfestfirmaet sakte men sikkert krøpet sørover. Nå er de langt hjemmefra.

    - Det er rart når sjøsprøyten står rundt deg, og så smaker det ferskvann, sier storfjording og arbeidsleder Oddvar Larsen.

    Gnistene slår rundt skjærebrenneren til Karl Nilsen. Han er i ferd med å demontere en lekter som skal til Vestlandet for nye oppdrag. Åtte moduler på 14 tonn.

    Karl Nilsen demonterer riggen.

    Karl Nilsen demonterer riggen. Foto:

    - På det meste har vi kjørt 40 trailerlass.

    Det går kjappere enn å forflytte seg på sjøen langs kysten. Slik har de også mulighetene til å ta oppdrag her i innlandet. Og langs veien er det ikke langt til Bottenviken og det svenske og finske markedet. Men det koster, og kundene har liten forståelse for kostnader og forsinkelser. Derfor gjelder det å skaffe flere oppdrag i nabolaget når en storkontrakt er landet. Nå fraktes utstyr til fem oppdrag langs Vestlandet og en i nærheten av Mjøsa-jobben. Det siste ble landet dagen i forveien.

    Arctic Seaworks er i dag et konsern bestående av morselskapet Arctic Seaworks Solutions AS, rederiet ArcticSeaworks AS entreprenørfirmaet Arctic SeaworksConstruction AS. Selskapene leverer tjenester til hverandre. Når en lekter eller båt ikke er i oppdrag for seskapet, kan den leies ut eller ta frakteoppdrag. I dag er fartøyene spredt langs hele kysten.

    Arctic Seaworks vil gjerne dra med andre firma fra landsdelen på lasset når de har fått store oppdrag..

    - Men det er vanskelig. Folk er for tilfredse. De vil holde seg hjemme så de kan dra på hytta i helgene.

    Thomas Skavhaug foran boreriggen på Mjøsa.

    Thomas Skavhaug foran boreriggen på Mjøsa. Foto:

    For Skavhaug er det ikke noe alternativ å holde seg på sin egen lille tue.

    - Nord-Norge blir for smått. Skal vi vokse må vi etablere oss over hele landet.

    - Føler meg litt som en sviker

    Selskapet har hovedkontor i Hammerfest. Men Skavhaug har flyttet til Egersund.

    - Det var selvsagt på grunn av ei dame. Jeg føler meg litt som en sviker. Men i alle fall skal jeg sette alt inn på å bygge opp et stort nordnorsk selskap.

    Så da ansetter han heller nordlendinger sørpå. Mange av jobbene i Arctic Seaworks krever ikke spesialkompetanse. Skavhaug ser etter personlige egenskaper.

    - Min generasjon er kanskje den siste som vokste opp med at vi måtte jobbe for lommepenger. Det bekymrer meg at vi har det så godt at folk velger NAV. En mann som kanskje ikke har formelle kvalifikasjoner, men kan jobbe, kan fort komme i en lederstilling hos oss.

    Karl Nilsen fra Ifjord har bakgrunn fra fiske og industri. Han er flyttet til Østlandet, og fikk høre om oppdraget på Mjøsa.

    - Nå håper jeg det blir mer arbeid her.

    Oddvar Larsen fra Kitdalen bor sørpå, og trives med jobben på Mjøsa - når det ikke er 20 minusgrader og panseris.

    Oddvar Larsen fra Kitdalen bor sørpå, og trives med jobben på Mjøsa - når det ikke er 20 minusgrader og panseris. Foto:

    Oddvar Larsen er fra Kitdalen, men bosatt sørpå. Han fikk jobben via en kompis. Nå selger han på eget initiativ inn Seaworks til lokale entreprenører.

    - Jeg kan absolutt tenke meg å være med videre.

    Skavhaug synes de som har penger i nord burde sette dem i arbeid.

    - De som har kapital fra fiskeri og oppdrett bare sitter på dem og drikker pina colada i Syden.

    Selv karakteriserer han seg som "litt lat".

    - Det er en fordel. Da ser jeg hele tiden etter måter å gjøre ting enklere.

    Av samme grunn frykter ikke Skavhaug konkurranse fra lavkostland.

    - Når arbeidskraften er billig, bare pøser de på med folk. Vi må satse på bedre teknologi for å bli effektive. Før hadde vi flere dykkere ansatt. Nå har vi dykkere, men med andre oppgaver. De styrer ROV-er som gjør jobben vi trengte tre dykkere til før. Derfor er jeg opptatt av at de ansatte må ta videreutdanning. Bare fordi du er flink til noe nå, betyr ikke at du er flink neste år.

    Ser til oljebransjen

    Han reiser rundt og suger til seg kunnskap. Skavhaug snakker entustiastisk om et besøk på MIT i USA, og tenker at han burde dratt flere turer til Nederland for å se hvordan de jobber med kanaler og diker.

    Riggen er den eneste i sitt slag i landet, basert på teknologi fra oljebransjen.

    Riggen er den eneste i sitt slag i landet, basert på teknologi fra oljebransjen. Foto:

    Han peker på borelekteren som ligger i Mjøsa.

    - Løsningen for boretårnet kommer fra oljeplattformer. Bare nedskalert.

    De har et par-tre konkurrenter som er større.

    - Men vi skal bli størst.

    Derfor leter Skavhaug stadig etter det de andre ikke kan tilby.

    Da har det sine fordeler å bo midt i petroleumsklyngen på Vestlandet.

    - Det er de folkene jeg omgås. Flere av våre skreddersydde løsninger kommer fra oljebransjen.

    - Ikke blitt rik

    Kredittkortgjelden er betalt.

    - Men jeg har mer gjeld nå enn da vi startet. Jeg har ikke blitt rik på dette, ennå.

    Det kan ta lang tid fra de gjør jobben til pengene dukker opp. Og ofte blir det diskusjoner om regningen. I fjor vår startet de opp det som skulle være en tremåneders jobb med å legge vannledning fra Tønsnes til Nordspissen av Tromsøya. Etter granatfunn og undersjøiske ras ble jobben først sluttført i mai, etter ett år. Da hadde kostnadene doblet seg. Først nå er det overlevering, etter at juristene har blitt enige om hvem som skal betale hva.

    De har en heltidsansatt advokat for å sikre seg mot uforutsette hendelser i kontraktene.

    - Kundene er jo offentlige eller store entreprenører. For mange mindre bedrifter kan det dra så langt ut i tid at de blir nødt til å akseptere en lavere sum.

    Samtidig trenger de kapital for å ta nye oppdrag og kjøpe nytt utstyr.

    - Derfor ender det ofte med at nordnorske entreprenører i vekst blir plukket opp av konsern sørfra når de mangler penger.

    Det vil Skavhaug unnå. De hadde inne et vestlandsfirma på eiersiden. Han kjøpte dem ut igjen. Hele veien har han tatt høy personlig risiko og satset hus og hjem.

    - En kompis sa jeg hadde klart meg fordi jeg var for dum til å skjønne risikoen jeg har tatt. Det kan være noe i det. Hadde jeg hatt økonomiutdannelse og forstått meg på hvordan man lager risikoanalyser ville jeg sikkert aldri våget dette.

    VEKST I NORD

    De nominerte bedriftene er de beste i hvert sitt fylke, rangert etter følgende kriterier.

    • Over én million kroner i omsetning
    • Nordnorsk tilhørighet og eierskap
    • Minst 20 prosent vekst i både omsetning og driftsresultat hvert år de siste tre årene
    • Har levert regnskap innen tidsfristen
    • Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, vurderes av juryen til å ha et godt produkt eller tjeneste, samt vurderes å ha best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.
    • Regnskapstallene er levert til Nord24 av Inform, og tar utgangspunkt i tall fra regnskapstjenesten Proff Forvalt.
    • Vekst i Nord presenteres i samarbeid med Næringslivsdagen Nord, som er finansiert av Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Førstepremien på 150.000 kroner deles ut 26.november under Næringslivsdagen Nord.

    vin2.jpg

    LES OGSÅ: Disse 71 bedriftene har vokst mest i nord. Kjemper om pris på 150.000 kroner

    Artikkeltags