Bent tjener gode penger på det ingen trodde var mulig: - Unik i verdensmålestokk

Bent Gabrielsen sitt selskap heter Øra AS. Bedriftens kjerneverdier er el-sjarken Karoline, han selv og mannskapet Bjørne Eriksen. Alle tre går på fornybar energi.

Bent Gabrielsen sitt selskap heter Øra AS. Bedriftens kjerneverdier er el-sjarken Karoline, han selv og mannskapet Bjørne Eriksen. Alle tre går på fornybar energi. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Både sjark og mannskap går på fornybar energi.

DEL

VEKST I NORDVANNA (Nord24.no): Når fisken er levert, stikker han sjarken i en stikkontakt og går hjem.

Så ligger de på lading, både den grønne sjarken og eieren Bent Gabrielsen, før de full av energi smyger seg lydløst ut på storhavet i otta neste morgen.

I morges var ho halv fem. Det var musestille og mørkt når de dro kontakten ut fra veggen ved kaia i Kristoffervalen på Vannøya. Men batteriene var fulladet, og båten har godt med lyskastere på vei ut mot Nordfugløya hvor seien ventet.

- Eg ror heime, sier fisker, daglig leder og eier Bent Gabrielsen, med trykk på hvert av de tre ordene, mens hans høyre pekefinger gjør et mykt og elegant sveip over en av de fire touch-skjermene i styrhuset.     

Hans selskap heter Øra AS. Bedriftens kjerneverdier er el-sjarken Karoline, han selv og mannskapet Bjørne Eriksen. Alle tre går på fornybar energi.

Firma er unik i verdensmålestokk. De driver fiske på strøm.

Er nysgjerrig på ny teknologi

Karoline er verdens eneste elektrisk sjark. En hybrid sak – med en dieselmotor som støttespiller i strømløse stunder. Om batteriene går tomme, lades de opp når dieselmotoren slås på.

Karoline er verdens eneste elektrisk sjark. En hybrid sak – med en dieselmotor som støttespiller i strømløse stunder. Om batteriene går tomme, lades de opp når dieselmotoren slås på. Foto:

 

Store tanker har vært tenkt før her på Vanna. I tidlige tider het øya Vorn eller Varna – den som gir vern. Da Troms Kraft startet med prosjektet Fakken Vindmøllepark, ga de øya kjælenavnet energiøya. Folk flest kaller øya for Vannøya.

Øyas beliggenhet er perfekt nok. Lengst nord og ytterst mot storhavet i Karlsøy kommune i Troms. Gabrielsen nikker mot to oppredde køyer ei kort trapp nedenfor skippersetet. De kan ro borte.  

- Om vi ror borte, så kan vi sove her i båten, men det er veldig sjeldent køyene blir brukt. Blir vi nødt til å ro borte, så gjør vi jo det. Men jeg vil helst komme heim hver dag. Du vet, det blir ikke mye verdiskapning i kommunen av å levere i Finnmark, humrer han. 

Over hodet hans sveiper de 18 hvite majestetiske vindmøllene på Fakken inn kilowattimer på kilowattimer av fornybar energi. Under dekket han står på, sørger en enorm oppladbar batteripakke for framdrifta. Utenfor hjemmet hans står en elbil.

- Nesj – jeg tror ikke at jeg er mer miljøbevisst enn de fleste andre. Men jeg er veldig nysgjerrig på ny teknologi og liker å prøve nye ting, sier Gabrielsen.

Et lite kraftverk

 

Nå er han verdens eneste eier av en elektrisk sjark. En hybrid sak – med en dieselmotor som støttespiller i strømløse stunder. Om batteriene går tomme, lades de opp når dieselmotoren slås på. Den fungerer i så måte som et lite kraftverk. Gabrielsen har meldt fra til Fylkesmannen at Karoline faktisk kan være god å ha i beredskapsplanene. Skulle det gå et ras, skulle det skje en miljøulykke, skulle en i et hjelpearbeid trenge strøm nær havet, så kan Karoline gå inn og produsere 100 kwh så lenge motoren har diesel.

El-sjarken Karoline er grønn i dobbelt betydning. Så grønn at du ser den lenge, lenge før du hører den.

- Det var ikke jeg som bestemte fargen, flirer Bent – og styrer sjarken inn mot fiskebruket ved Vannavalen industriområde. Eller «svensken» som her heter på folkemunne – etter en svensk tilflytter som for noen generasjoner siden planla å anlegge hurtigrutekai i valen. Nå tar kaia, som en gang drømte om Hurtigruta, like velvillig imot Karoline og dagens fangst.

Det går lydløst bra

- Ungdommen. Om økonomien i selskapet blir bra, så kan det godt være at jeg gjør grep for å rekruttere ungdommen inn i fiskeryrket. Den minste kystflåten er bærebjelken i samfunnet vårt, sier Gabrielsen.

- Ungdommen. Om økonomien i selskapet blir bra, så kan det godt være at jeg gjør grep for å rekruttere ungdommen inn i fiskeryrket. Den minste kystflåten er bærebjelken i samfunnet vårt, sier Gabrielsen. Foto:

 

På leveringsseddelen står det vel 700 kilo - for det meste sei, men også noe brosme, uer, lange og en og annen torsk. Ei lita kveite og en krabbe kom med på kjøpet.

- Der ser du, pessimisten, her var mer enn i går, ler Bent, og kakker vennskapelig i Bjørne.

Bjørne Eriksen er ny ombord. Han og Bent er kompiser fra barnsben av. Etter hvert forlot Bjørne barndomsøya Vanna og livnærte seg både som bonde i Gudbrandsdalen og med reketråler i Fredrikstad. Men nå skal han pendle nordover. I dag er han på tredje tur med Karoline.

Øra AS har hatt omsetningsvekst tre år på rad. I fjor endte omsetningen på 3,2 millioner kroner. Overskuddet var pent. I år med første fulle driftsår på elsjarken, vil driftskostnadene gå ytterligere ned.

- Og etter alle solemerker blir det også omsetningsøkning, sier Bent.

- Ja, det er klart, med nytt og yngre mannskap så, flirer Bjørne.

Investeringen i Karoline har ikke vært større enn om Bent hadde kjøpt seg en ny tradisjonell sjark. Selskapet Selfa Arctic som har utviklet og produsert båten, sikret seg en del støtteordninger for å bygge sjarken – som også kalles "kystfiskernes Tesla".

- Hadde jeg måttet betale det som det kostet å bygge båten, så hadde det ikke gått. Det er en risiko i å kjøpe en prototype.

Men så langt har Karoline levert som hun skal. Sine egne lån har Øra AS fått gjennom Innovasjon Norge. Egentlig ligger det også to års avdragsfrihet i finansieringsavtalen.

- Men det går så greit at jeg likevel har valgt å betale avdrag, sier han.

- Det er ørna som tar rein

Gammelsjarken – som også het Karoline – og som egentlig var ganske så ny – har han solgt til Finnmark.

- Jeg skulle gjerne hatt to skikkelige båter. Men jeg tror renta vil stige. Og det fiskeriet vi har nå, det vil ikke vare evig. Man må forberede seg på at i denne bransjen kommer smalhans noen år, sier Gabrielsen.

Slik har kystfisket vært – og slik vil det være. Gabrielsen er av utdanning rørlegger, men han har stort sett hele livet vært på havet. Bortsett da han var ordfører i Karlsøy kommune i 2007 til 2011. For Arbeiderpartiet. Debatten om byggingen av Fakken gikk hardt den tida.

Fakken vindpark på Vannøya i Karlsøy kommune.

Fakken vindpark på Vannøya i Karlsøy kommune. Foto:

- Det er med vindmøller som med oppdrettsanlegg. Enten er du kjempe-for, eller så er du kjempe-imot, humrer Gabrielsen.

Selv er han litt begge deler. Når det gjelder oppdrettsanlegg, altså.

- Husk å ta bilde av Norges tøffeste kommunevåpen, sier Bent og peker på Karlsøys blå ørn som pryder veggen ved styrhuset.

- Det er den ørna som noen ønsker skal inn under Tromsø kommunes rein?

- Høøhh. Det er ikke reinen som tar ørna – det er ørna som tar rein, fnyser Gabrielsen – og så er gammelordføreren i Karlsøy i gang.

- En kommunesammenslåing vil være ei utfordring for både tjenestetilbudet og næringslivet her hos oss.  Å slå sammen en distriktskommune som Karlsøy med en stor bykommune som Tromsø, der vil den minste tape, sier han – og tenker ikke minst på samferdselsprioritering-

Vil investere i ungdommen

 

Nei, skulle det samle seg opp kapital i Øra AS, så vet han godt hva pengene skulle gå til.

- Ungdommen. Om økonomien i selskapet blir bra, så kan det godt være at jeg gjør grep for å rekruttere ungdommen inn i fiskeryrket. Den minste kystflåten er bærebjelken i samfunnet vårt.

Da er det viktig at ungdommen tar over. Selv har dattera hans på 19 år, Karoline, som sjarken er oppkalt etter, tatt budskapet på alvor. Hun er lærling på en kystnotbåt på Sommarøya.

- Det er stadig artikler i media om at fiskerinæringen er så lønnsom. Men jeg synes ikke budskapet er tatt inn i undervisningen. Jeg kunne tenke meg å bidra for å få ungdommen inn i næringa, sier Bent Gabrielsen.

På hvilken måte er ikke ferdig fundert. Ennå. Men en skal ikke se bort fra at det vil samle seg opp noe kapital i Øra AS. Og som sagt: Store tanker har både vært tenkt og realisert før her på Vanna.

Når fisken er levert, stikker han sjarken i en stikkontakt og går hjem.

Når fisken er levert, stikker han sjarken i en stikkontakt og går hjem. Foto:

Øra AS

Øra AS er et kystfiskeselskap registrert i Karlsøy kommune

Eier er Bent Gabrielsen - som også er styreleder i selskapet

Bedriften er lokalisert på Vannøya

Selskapet har to ansatte

I fjor investerte Øra AS i verdens første hybride sjark Karoline. Sjarken kan både gå på strøm og diesel.

Omsetningen til Øra AS har økt fra 1,6 millioner i 2013 til 3,2 i 2015. Resultatet har økt fra under 100.000 kroner til 700.000 kroner.

Øra AS

Øra AS er et kystfiskeselskap registrert i Karlsøy kommune

Eier er Bent Gabrielsen - som også er styreleder i selskapet

Bedriften er lokalisert på Vannøya

Selskapet har to ansatte

I fjor investerte Øra AS i verdens første hybride sjark Karoline. Sjarken kan både gå på strøm og diesel.

Omsetningen til Øra AS har økt fra 1,6 millioner i 2013 til 3,2 i 2015. Resultatet har økt fra under 100.000 kroner til 700.000 kroner.

VEKST I NORD 2016

De nominerte bedriftene er de beste i hvert sitt fylke, rangert etter følgende kriterier:

  • Over én million kroner i omsetning.
  • Nordnorsk tilhørighet og eierskap.
  • Minst 20 prosent vekst, i både omsetning og driftsresultat, hvert år de siste 3 årene.
  • Har levert regnskap innen tidsfristen.
  • Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, ha et godt produkt eller tjeneste, samt best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.
  • Regnskapstallene tar utgangspunkt i tall fra regnskapstjenesten Proff Forvalt.
  • Vekst i Nord presenteres i samarbeid med Næringslivsdagen Nord, som er finansiert av Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Førstepremien på 150.000 kroner deles ut 22.november under Næringslivsdagen Nord.

VEKST I NORD 2016

De nominerte bedriftene er de beste i hvert sitt fylke, rangert etter følgende kriterier:

  • Over én million kroner i omsetning.
  • Nordnorsk tilhørighet og eierskap.
  • Minst 20 prosent vekst, i både omsetning og driftsresultat, hvert år de siste 3 årene.
  • Har levert regnskap innen tidsfristen.
  • Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, ha et godt produkt eller tjeneste, samt best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.
  • Regnskapstallene tar utgangspunkt i tall fra regnskapstjenesten Proff Forvalt.
  • Vekst i Nord presenteres i samarbeid med Næringslivsdagen Nord, som er finansiert av Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Førstepremien på 150.000 kroner deles ut 22.november under Næringslivsdagen Nord.

Artikkeltags