HENRIKSEN SHIPPING SERVICE AS

HENRIKSEN SHIPPING SERVICE AS Foto:

Arve reiste til Russland og banket på døra til alle som hadde fiskebåter. Nå har han sørget for levebrødet til 112 bedrifter

- Russerne har reddet dette samfunnet to ganger.
Ole åSheim <Ole@Nordlys.No>
Publisert
DEL
- Russerne har reddet dette samfunnet to ganger.

En hjullaster durer ned landgangen til brygga. Det er som å stå i et jordskjelv.

- Denne brygga kommer fra det russiske forsvaret og ble brukt av russiske atomubåter i gamle dager. Den tåler en tanks, beroliger Arve Henriksen.

I fjor hadde Henriksen Shipping Service 409 anløp av skip som trengte utrustning og service. 255 var offshore og seismikk, men nå er det russiske krabbefiskere som har lagt seg opp til fendrene på Henriksens kaianlegg for å losse av utstyr før de legger seg i opplag. Hjullasteren plukker opp en stabel krabbeteiner fra "Glacier Enterprise". Kongekrabbesesongen har vært eventyrlig. Mannskapet gliser fra øre til øre etter å ha fått 30 prosent lønnsøkning. Og Henriksen kan glise over pengene rederiet CZRK kommer til å legge igjen før de drar ut på snøkrabbe over nyåret. Det samme kan resten av Kirkenes. Han peker på hjullasteren.

    - Vi kunne selvsagt vært vår egen maskinentreprenør og tjent penger på det. Men vi skal ikke drive med alt mulig.

    Regnskapene viser bare 25 prosent av kapitalen som strømmer gjennom dette kaianlegget. Fra Henriksen Shipping Service fordeles en pengestrøm på over 100 millioner i året, store deler av den havner i lokalsamfunnet i Sør-Varanger. Det er livsgrunnlaget for maskinentreprenører, elektrofirma og skipshandel. Totalt bruker de 112 lokale leverandører.

    - Kvalitetet og resultat er ikke parallell med størrelse. Når vi kan få lokale bedrifter til å investere fordi de har oppdrag hos oss, tjener alle på det.

    På arealet langs land ligger hundrevis av krabbeteiner, tauverk og blåse sirlig sortert. De har 10.000 kvadratmeter lagringsplass, og kan disponere kommunal grunn på nabotomta om det skulle knipe.

    - Full av fordommer

    Det startet med en liten skipshandel, eid av Univest fra Bergen.

    - Så begynte Sydvaranger å få henvendelser om at russiske båter trengte assistanse. Vi bestemte oss for å satse.

    Henriksen reiste til Russland. Mens andre deler av samfunnet lå nede, var fiskerinæringen i full aktivitet og hadde tilgang på utenlansk kapital.

    - Målet var å snakke med absolutt alle rederier og båteiere i Nordvest-Russland. Jeg brukte store deler av det året i Russland.

    Han hadde knapt sett andre russere enn grensevaktene som kastet pins til ungene. Faren hadde vært en tur i Boris Gleb som elektriker.

    - Jeg var full av fordommer.

    Henriksen Shipping

    Henriksen Shipping ServicesSkipsagent og offshorebase i Kirkenes

    Hovedkontor: Kirkenes

    Adm dir. og styreleder:Arve Fiskerstrand Henriksen
    Største aksjonær:Arve Fiskerstrand Henriksen og Jan Tore Jørgensen (JAH Holding)
     

    201220132014
    Sum driftsinntekter11 46015 40320 582
    Driftsresultat2 7673 9225 202
    Resultat før skatt2 6824 1656 074

    (offshorebasen er skilt ut som eget selskap og en stor del av inntektene fra 2014 ligger i Kirkenes Shipping Base. De reelle tallene for 2014 er derfor høyere)

    I dag er det få andre med samme forståelse for russisk mentalitet og kultur. Krabbebåtene utenfor har amerikanske navn. De ble kjøpt fra Alaska da kongekrabbefisket åpnet i Barentshavet. Henriksen var mellommann da amerikanske eksperter kom for å gjøre ombygging.

    - Det er ikke enkelt å sitte midt mellom når amerikanere og russere skal forhandle. Det er kulturkollisjon!

    Han har knyttet nære vennskapsbånd og reiser stadig over grensen i bryllup, begravelser og fester.

    - Den relasjonsbyggingen er det vi får betalt for nå.

    Strategien var å love minst mulig. Deretter ga de kunden noen ekstra tjenester på kjøpet.

    - Slik bygget vi tillit.

    Da de kjøpte bryggene fra Murmansk overførte Henriksen hele betalingen før oppdraget var ferdig.

    - Jeg visse han var en solid fyr. Og han han hadde økonomiske problemer akkurat da, så det kom godt med. Han er blitt en av mine beste venner.

    Teiner og tauverk lagres mens fiskerne venter på en ny sesong.

    Teiner og tauverk lagres mens fiskerne venter på en ny sesong. Foto:

    Hundre eposter om dagen

    I dag er Henriksen og hans gamle kollega Jan Tore Jørgensen fra skipshandelen herrer i eget hus, og største eiere. Skipshandelen i første etasje er solgt til Kræmer Maritime. Nå er hjertet i selskapet et stort rom der skipsagentene sitter i en sirkel rundt sine terminaler. Her renner det inn bestillinger og henvendelser. Utstyr og forsyninger skal på plass i et logistisk puslespill. Ofte har noen trøbbel, og et problem som helt burde vært løst i går.

    - Du må være en spesiell type for å bli skipsagent. Det er en livsstil, sier Henriksen.

    De som sitter her har gjerne maritim erfaring eller har jobbet med logistikk i luftfarten.

    - Det er rolig nå, men på det mest hektiske har jeg hundre eposter om dagen, forteller logistikksjef Tor Brandskognes.

    Det kan være alt fra full krise til noen som har trykket "reply all".

    - Og alle må man ta stiling til.

    I dag er en av ti innbyggere i Sør-Varanger russisk. Anton Romanov var det første barnet fra Russland som fikk norsk statsborgerskap etter at foreldrene hit for rundt 20 år siden. Han ble ansatt rett fra videregående, og gikk ærender på båtene fordi han snakket flytende russisk. Etterhvert ble han agent.

    Anton Romanov.

    Anton Romanov. Foto:

    - Jobben handler om å løse problemer. Og etter 10 år støter jeg fortsatt på nye problemer. Det liker jeg, og gleder meg til å gå på jobb hver dag.

    Nå har han kjøpt seg inn i selskapet og er daglig leder og NK for Henriksen. Fremover får han en nøkkelrolle når de vil bygge opp et nytt bein å stå på: Remote location services. Når petroleumsnæringen trekker nordover i Arktis skal de være førstevalget for å løse den vanskelige logistikken. De har allerede hatt et viktig oppdrag for det amerikansk-russiske klimaforskningsprosjektet NABOS. Bak lokalene ligger avansert forskningsutstyr klart for neste års ekspedisjon til iskanten nord for Sibir.

    - Vi har godt muligheter til å få det oppdraget. Det blir utstyrslogistikk, klarering og utskifting av folk.

    Romanov har vært i Aberdeen og fått overblikk over konkurransen.  

    - Lokalkunnskapen er vår viktigste styrke. Offshorebransjen sier gjerne at alt er mulig. Men vi lever her, har følt vær og kulde på kroppen, og vet hva som faktisk er mulig.

    Trenger goodwill

    Krabbebåtene ligger i opplag ved Henriksen Shipping store deler av året, mellom kongekrabbe- og snøkrabbesesongene høst og vår. Her konkurrerer de ut flåtens egen hjemmehavn i Russland. Den viktigste årsaken ligger i kabler som er strukket ut til båtene.

    - Det er det mest geniale vi har gjort, og grunnlaget for at vi har dette.

    De gikk sammen med Varangerkraft og investerte tungt i en 1680 ampere stor trafo for landstrøm. Slik kan båtene forsynes med strøm når de ligger i opplag. Alternativet ville vært å brenne av store mengder bunkers og legge sørlige deler av Kirkenes sentrum i smog.

    - Det kan vi ikke gjøre. Vi trenger goodwill i lokalsamfunnet.

    Rederiet sparer store penger på elektrifiseringen, og selv om Arkhangelsk eller Murmansk skulle tilby det samme er norsk kraft billig. Det er også lønnsomt for Henriksen Shipping Service, som er blitt kraftleverandør.

    - På det meste har vi solgt fem millioner kilowattimer på ett år.

    Fikk staten på nakken

    Utenfor passerer en oljetanker. Omlastingen i Varangerfjorden har fått så stort omfang at Norge har fått en ny post på nasjonalregnskapet: Import av olje. Opprinnelig var det Henriksens prosjekt.

    De gjorde den første omlastingen i 2002.

    - Så fikk vi hele de norske staten på nakken.

    I åtte år slåss de for å få tillatelsene. Da de endelig fikk grønt lys var det fire måneder for sent. De mistet kontrakten med Lukoil. Stolt Nilsen tok over.

    - Det er jeg glad for. Det viktigste er at det har blitt en suksess.

    Men de merker nedturen i andre deler av oljenæringen. I fjor hadde de 250 seismikk- og offshoreoppdrag. I år var det bare 100. Samtidig har embargo og importstans kjølnet klimaet mellom Norge og Russland.

    - Det er etter min mening tegnet et skjevt bilde av Russland og russere. Vi opplever det russiske samfunnet på en annen måte, sier Henriksen.

    Han 20 års arbeid med å gjenreise pomorhandelen i Barentsregionen kan bli satt tilbake.

    - La det være klart: Vi er lojale til forpliktelelsene Norge har gjennom Nato og EØS. Og Russland har noen problemer, og har tatt noen dårlige valg. Men det gjelder ikke bare Russland. Er det virkelig slik at vi skal sitte på en så inni granskauen høy hest? Er vi egentlig The Good Guys i Vesten? Russland har fått mange løfter som har blitt brutt. Når det gjøres forsøk på å ta fra dem hele Svartehavsflåten er det klart de føler seg lurt.

    Ikke rammet

    Foreløpig har de ikke blitt rammet av sanksjoner og embargo.

    - Men for Norge kan dette bety tapte muligheter når Russland vender seg mot Kina for teknologi.

    Enn så lenge har Henriksen et håp om at russiske myndigheter forstår at stemningen er en annen i Kirkenes, der gatene er skiltet på russisk og folk fortsatt er takknemlige for at russerne befridde dem i 1944.

    - Jeg har en gave, sier han, og henter to DVD-plater.

    Det er en russisk produsert dokumentarfilm om Litsafronten.

    - Denne historien har knapt blitt fortalt i Norge. Så vi var med på å finansiere den, og en film om partisanene som kommer nå.

    - Russerne har berget samfunnet rundt Kirkenes to ganger. Oktober 1944, og på en måte da gruvesamfunnet ble nedlagt ved at datidens industriminister jens Stoltenberg la ned driften ved Sydvaranger Gruve AS, med ca 1000 ansatte. Omtrent samtidig begynte de russiske skipene å komme. Det har gitt mange hundre arbeidsplasser.

    Det hender både norske og andre båter stikker av uten å betale for seg. Men aldri russiske.

    - Når du har tatt en russer i handa og gjort en avtale, betaler han deg. Selv om han må selge huset og kona for å få det til.

    VEKST I NORD

    De nominerte bedriftene er de beste i hvert sitt fylke, rangert etter følgende kriterier.

    • Over én million kroner i omsetning
    • Nordnorsk tilhørighet og eierskap
    • Minst 20 prosent vekst i både omsetning og driftsresultat hvert år de siste tre årene
    • Har levert regnskap innen tidsfristen
    • Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, vurderes av juryen til å ha et godt produkt eller tjeneste, samt vurderes å ha best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.
    • Regnskapstallene er levert til Nord24 av Inform, og tar utgangspunkt i tall fra regnskapstjenesten Proff Forvalt.
    • Vekst i Nord presenteres i samarbeid med Næringslivsdagen Nord, som er finansiert av Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Førstepremien på 150.000 kroner deles ut 26.november under Næringslivsdagen Nord.

    vin2.jpg

    LES OGSÅ: Disse 71 bedriftene har vokst mest i nord. Kjemper om pris på 150.000 kroner

    Artikkeltags