Memona så livsverket gå opp i røyk og tenkte at nå var det over. Så begynte meldingene fra kundene å strømme på

SKJØNNHETSROMMET: Memona Sarwar (til venstre) sammen med Petra Lena Kovaĉ, June Knutsen og Riham Mahmood. De fire utgjør team Memonas Beauty Room.

SKJØNNHETSROMMET: Memona Sarwar (til venstre) sammen med Petra Lena Kovaĉ, June Knutsen og Riham Mahmood. De fire utgjør team Memonas Beauty Room. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– Norske kvinner er friske og sporty, men har liten kunnskap om hvordan de tar vare på seg selv.

DEL

TROMSØ (Nord24.no): En søndag morgen fikk hun telefonen. Vestregata-lokalet Memona Sarwa hadde etablert hudpleiesalongen sin i, var gått opp i røyk.

– Jeg fikk telefonen tidlig på morgenen da jeg var hjemme. Jeg hadde mistet hele salongen min i brann. Det var babyen min som forsvant, sier Sarwar.

Hun hadde ingen forsikring, men skulle ikke gi seg likevel.

Sarwar kom til Tromsø med to tomme hender og en koffert med kosmetikk i 2008. Den utdannede hudpleieren og skjønnhetsterapeuten behandlet først en kunde, så en til. Reiste rundt i Finnmark. Dro til Harstad. Skaffet seg et navn. Lot jungeltelegrafen jobbe for seg.

Nå har hun sitt eget lokale og salong i Vestregata – denne gangen lengre nord enn i lokalene som brant i 2013.

På tre år har hudpleiesalongen Memonas Beauty vokst til 2,6 millioner i omsetning, fra knappe 700.000 i 2013. Kundene er fra seg av begeistring, ifølge tilbakemeldingene på sosiale medier.

Skjønnhet er i vinden, og det har tromsøværingene plukket opp.

Lidenskap for skjønnhet

Lav høstsol flommer inn gjennom de åpne vindusflatene i Vestregata denne fredagen. Det var et bevisst valg å havne i første etasje, nært bakkeplan. Sjansen for at man tilfeldig ramler innom er større. Salongen frontes av hovedpersonen selv. Med store potretter av Sarwar på vinduene.

Memona prater raskt, med en skarp aksent. Hun er nøye på valg av ord. Det er ikke tilfeldig hvordan hun har havnet der hun er i dag. Det var mer tilfeldig hvorfor det skjer i Tromsø. Sarwas måtte komme seg vekk fra livet hun hadde i Bergen. Hun så på et kart over Norge. Pekte på Tromsø, og sa «der». Dit vil jeg.

Drømmen om å drive selv har hun holdt fast ved. Som lita jente vokste hun opp i Pakistan i Lahore med ei bestemor og ei mamma som var lidenskapelig opptatt av  hudpleie og skjønnhet.

– Hele den pakistanske kulturen handler om dette. Vi er vokst opp med det, så klart. Det handler om at vi skjønner verdien av å behandle og ta vare på kroppene våre og huden vår, sier Sarwar.

Hun minnes begge sine bestemødre som plukket urter og blomster til bruk i hjemmelagde skjønnhetsprodukter.

Lager hjemmelagde produkter

– I hver eneste blomster og urter finnes det egenskaper for å helbrede hudproblemer, sier Sarwar, som er utdannet hudpleier fra England.

I Bergen drev hun to skjønnhetsklinikker. I dag har hun fortsatt kunder fra Bergen, som kommer innom når de er i Tromsø. Sarwar gjør stadig oppdrag for TV-skjermen. Sist da Erna Solberg (Statsminister, Høyre) og Jonas Gahr Støre (Ap) var i Tromsø på duell under valgkampen.

SMINKET ERNA: Memona Sarwar sminket statsminister Erna Solberg da hun var i Tromsø i september under valgkampen.

SMINKET ERNA: Memona Sarwar sminket statsminister Erna Solberg da hun var i Tromsø i september under valgkampen. Foto:

Da hun mistet alle produktene sine i Vestregata-brannen trodde hun det var over. Men så begynte kundene å ringe henne, og sende meldinger.

– Kundene har vært en stor støtte for meg. Jeg fikk mange meldinger og telefoner fra kunder som sa «Memona, du må komme i gang. Vi venter på deg!» Jeg fant derfor et nytt lokale i Storgata 25 og begynte på nytt.

Snart vokste de ut av lokalene. Nå har hun kjøpt lokalene i Vestregata 42 selv.

– Hva har gjort at du er kommet dit du er i dag?

– Jeg fulgte min drøm. Fokuset mitt er alltid kunden. Det var veldig viktig for meg at hver kunde som går ut av min salong, går ut fornøyd. Jeg har satset på produkter av høyeste kvalitet og skjønnhetsbehandlinger som gir umiddelbare resultater, sier Sarwar.

Hun mener et godt rykte gjør at kundene kommer igjen, og tar med seg en venn eller en i familien.

– Min salong går egentlig rundt på grunn av jungeltelegrafen. Når venninner og familie ser resultatene fra kundene, får jeg flere kunder.

    Også for menn

    Og det er ikke bare damer som kommer for å få en massasje, en hårklipp, nye, falske øyevipper, eller tykkere bryn (såkalt threading), eller annen behandling.

    Denne dagen sitter en ung mann i frisørstolen i de vakre lokalene. Lysekroner i krystall, gulltapet og esklusive materialer på møblene. Det «brenner» i en elektrisk peis på veggen. Det oser skjønnhet og luksus, men ikke på en klinisk og steril måte som mange forbinder med skjønnhetssalonger. Sarwar har nå tre ansatte, og samarbeider med en sykepleier som tar seg av de medisinske behandlingene, slik som teosyal, mesoterapi, restylane og botox

    For å få menn til salongen har Sarwar oppfordret kundene til å gi mennene i sine liv gavekort på hudpleie.

    Er det ikke litt for feminint, Memona? spør de først, så sier jeg at de må prøve. Resultatet er at de bestiller en gang til!

    Blant annet har de en behandling som de kaller «Gentlemen treatment» som er en ansiktsbehandling med hodebunnsmassasje.

    – Hvordan var det å møte norsk skjønnhetskultur?

    – Norske kvinner er veldig sporty og freshe, og er flinke til å ta vare på seg selv i form av trening og kosthold, men de er ikke så flinke når det kommer til skjønnhetspleie og massasje, sier Sarwar.

    Hun mener spesielt det kalde klimaet i Tromsø gjør at kvinner og menn bør ta vare på seg selv.

    Beste kvalitet

    Sarwar har mange bein å stå på. I tillegg til å være hudpleier, er hun stylist, interiørstylist, Make Up artist og massør. Hun ønsker å ha komplette tilbud til kundene som kommer til salongen. Nylig valgte kjeden Tilbords Memonas Beauty Room sin sin foretrukne brudesalong. Mange vakre vordende bruder har fått lagt siste hånd på verket før de vies.

    BEHANDLING: Petra Lena Kovaĉ gir en kunde ansiktsbehandling i et av behandlingsrommene, som Sarwar har innredet selv.

    BEHANDLING: Petra Lena Kovaĉ gir en kunde ansiktsbehandling i et av behandlingsrommene, som Sarwar har innredet selv. Foto:

    De økonomiske resultatene forklarer hun med at fornøyde kunder sprer ordet. Markedet for skjønnhet og velvære skaper grobunn for videre vekst.

    I tillegg bruker jeg kun beste kvalitet på produktene mine. Min mamma er hudterapeut og driver hudpleieakademi i Pakistan. Hun sier: Når du lager mat må du vite hva slags ingredienser som puttes i maten, slik at den er sunn og smaker godt. Det er det samme i hudpleiebehandling. Det er viktig å vite hva slags produkter du bruker, sier Sarwar.

    Sammen med moren utvikler Sarwar i tillegg egne produkter basert på Ayurvedisk tradisjon.

    Hun har sett salongen sin brenne ned, men ga ikke opp av den grunn. Ut av to tomme hender, har hun bygd sin skjønnhetsbedrift i Tomsø.

    –Jeg er et eksempel på at hvis man er fokusert, jobber hardt og ikke gir opp, så kan man oppnå sine drømmer hvis man vil, sier Memona Sarwar.

    VEKST I NORD 2017

    De nominerte bedriftene er de beste i hvert sitt fylke, rangert etter følgende kriterier:

    • Over én million kroner i omsetning.
    • Nordnorsk tilhørighet og eierskap.
    • Minst 20 prosent vekst, i både omsetning og driftsresultat, hvert år de siste 3 årene.
    • Har levert regnskap innen tidsfristen.
    • Vinneren skal, i tillegg til sterk økonomisk vekst, ha et godt produkt eller tjeneste, samt best mulighet for regional, nasjonal og eventuell internasjonal vekst.
    • Regnskapstallene tar utgangspunkt i tall fra regnskapstjenesten Proff Forvalt.
    • Vekst i Nord presenteres i samarbeid med Avisa Nordland, iFinnmark og Næringslivsdagen Nord, som er finansiert av Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Førstepremien på 150.000 kroner deles ut 31.oktober under Næringslivsdagen Nord.

    Artikkeltags