De lover en overraskelse i toppklasse

Foran: Ledelsen i Næringslivsdagen Nord: Siw Bang Larsen (Innovasjon Norge) og Eva Halvorsen (Nordlys). Bak fra venstre: Mats Trones (Norinnova), Kim Daniel Arthur (Superplus) og Bjørn Christoffersen (selvstendig næringsdrivende).

Foran: Ledelsen i Næringslivsdagen Nord: Siw Bang Larsen (Innovasjon Norge) og Eva Halvorsen (Nordlys). Bak fra venstre: Mats Trones (Norinnova), Kim Daniel Arthur (Superplus) og Bjørn Christoffersen (selvstendig næringsdrivende). Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Stjernespekket på Næringslivsdagen Nord.

DEL

TROMSØ (Nord24.no): Næringslivsdagen Nord nærmer seg. Over 200 er allerede påmeldt til konferansen 26.november i Tromsø - likt med samme tid i fjor.

- Vi sa nei til mange i fjor, og har ikke lyst å gjøre det samme i år. Vi utvider derfor i år slik at vi skal få plass til flere, sier Eva Halvorsen i Nordlys og Næringslivsdagen Nord.

I år skal det handle om det mange bedrifter, gründere og offentlige instanser i nord sliter med for å nå toppklasse: Digitalisering, merkevarebygging, forretningsutvikling.

- Konkurransedyktig pris og kvalitet er ikke lenger nok. Merkevarene som finner veien til kundenes lommebøker har gjerne noe mer å by på i tillegg, sier prosjektleder for Næringslivsdagen Nord, Mats Trones.

Disse kommer

Tromsø-artisten Espen Lind skal snakke om disiplin og ikke minst arbeidsglede fra sin eventyrlige karriere som musiker, produsent og låtskriver med globale hits for superstjerner som Beyoncé.

I tillegg kommer blant annet:

  • Per Einar Dybvik: En av grunnleggerne av streamingtjenesten WiMP, som nylig ble solgt til den amerikanske rapperen Jay-Z.
  • Gro Eirin Dyrnes, direktør i Nordic Innovation House, Silicon Valley, USA. Lidenskapelig opptatt av teknologi og nye idéer.
  • Petter Høiseth: Konserndirektør, SpareBank 1 Nord-Norge, med bakgrunn fra de store nasjonale advokatfirmaene Selmer og BAHR
  • Santosh Hejmadi, 40 års erfaring og spesialist på internasjonal innovasjon som har utviklet flere kampanjer, prosjekter og globale merkevarer – deriblant branding av Dubai.

-  Skal IKKE være kjedelig

Det er brukt svært mye tid på foredragene for å unngå kjedelige og upersonlige bedriftspresentasjoner, og for dermed å gjøre det relevant for den enkelte i publikum.

- Dyrnes tar meg seg erfaringer fra sin jobb i Silicon Valley for å vise hvordan bedrifter i Tromsø kan tenke nytt. Santosh har utviklet merkevaren Dubai og skal vise hvordan Tromsø kan utvikle sin merkevare.

Han skal være konferansier

Årets konferansier er Kim Daniel Arthur. Han presenteres som en multinasjonal seriegründer, og er IKKE hentet for å servere lettbeinte vittigheter fra scenen, men på grunn av sin faglighet:

- Jeg har vært gjennom mye av det som er tema for konferansen. Hvert spill er en egen merkevare, som krever både digitalisering og forretningsutvikling, sier Arthur.

Arthur har bygget opp og ledet virksomheter i Tromsø, London, Beijing, Tokyo, San Francisco og Montreal. Hans nye prosjekt er som medstifter, strateg og drivkraft i Superplus – et selskap som utvikler «apper» som skal forbedre livet til barn med spesielle behov.

Flere har kommet langt

Arthur sier at flere bedrifter i nord allerede har kommet langt, men at flere kan ha noe å lære.

- Vi ser at for eksempel Sparebank1 Nord-Norge har tatt grep på digitalisering i en verden som endrer seg. De er i forkant. Vi har også andre eksempler med et telemedisin-miljø som var tidlig ute. Det samme gjelder KSAT og Dualog. Det lokale bryggeriet Graff er ikke bare en kul logo, men det har tenkt helhetlig med det visuelle lokalet til ferdig produkt. Nå er lille Graff på forsiden til RedDot, sier Arthur.

I løpet av dagen blir også ti nordnorske bedriftssuksesser presentert fra årets Vekst i nord-serie. Vinneren får hele 150.000 kroner, mens 2.plass og 3.plass får 25.000 kroner hver.

- Det er en av de høyeste pengepremiene i landet for slike konkurranser, og skal inspirere andre, sier Halvorsen.

Og en STOR overraskelse…..

Selv om det faglige er det sentrale, vil det bli en løsere snipp utover dagen.

Konferansesalen på The Edge blir «bygd om» for «mingling» – man blir ikke «stuck» på et bord. 

Komponist, forfatter og trubadur - mannen bak «Har du fyr» og «Sang til byen», og superhiten «Mi pia, din gutt» - Ola Bremnes – skal underholde.

Men det blir mer:

- Det blir også en overraskelse. I toppklasse….

Næringslivsdagen Nord er eid av Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova.

Artikkeltags