Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Man må snu frykten for endring til noe positivt

Ikke mange dagene ut i sin nye gjerning som direktør for Sparebank1 Finans Nord-Norge AS synes Hanne Karoline Kræmer det er litt kaotisk. Men, det går seg nok til som hun sier.

Kontoret bærer preg av det ikke er lenge siden hun inntok sin nye sjefsstol. Mesteparten av kunsten står fortsatt på gulvet, men hun har rukket å få orkideene på plass. Og det er kanskje ikke så rart, som ung drømte Hanne Karoline om å starte opp blomsterbutikk hjemme i Lyngen.

- Noe av det første jeg gjorde da jeg kom inn her var å bytte ut det meste av bøker med blomster. Det er jo greit å ha det litt hyggelig på kontoret, sier hun og byr på kaffe.

Kombinasjonen av tilfeldigheter og utdanningsløp gjorde at det ble som det ble. Siden 1995 har Hanne Karoline vært ansatt i Sparebank1 Nord-Norge, og har fra før ledet både bedriftsmarkedet, personmarkedet og kundesenteret i banken.

Det har alltid vært sånn, at jeg har tatt initiativ og vært interessert i å få framdrift.

- Det har alltid vært sånn, at jeg har tatt initiativ og vært interessert i å få framdrift. Jeg har nok aldri hatt en klar plan om at jeg ville være leder, men etterhvert som ting har utviklet seg har jeg blitt mer og mer bevisst på at jeg synes ledelse er artig. Det å kunne få med meg folk, påvirke og se resultater.

Når vi møter Hanne Karoline kommer hun rett fra konsernsjef Jan-Frode Jansons presentasjon av regnskapstallene for første halvår 2017. Hele konsernet kan totalt skilte med et resultat på 831 millioner før skatt. Det er en økning på 63 millioner sammenlignet med samme tid i fjor.

- Vi ser at annenhver nordnorske kunde ønsker å velge en nordnorsk bank. Og det er jo veldig hyggelig!   

(Artikkelen fortsetter under bilde) 

Hanne Karoline tar ofte turen innom treningsstudioet før hun går på jobb. Det er lettest slik, sier hun.

“Hver bragd starter med beslutningen om å prøve” står å lese på et innrammet bilde på bokhyllen. For den ferske direktøren har fornyelse og utvikling alltid vært viktige stikkord. Ikke bare for å vinne kundene, men også for sin egen del.

Jeg tror den drivkraften er viktig å ha med seg når du har en lederjobb. Det at du higer etter nye ting, utvikling og at du har lyst til å komme deg videre.

- Jeg tror den drivkraften er viktig å ha når du har en lederjobb. Det at du higer etter nye ting, utvikling og at du har lyst til å komme videre er en viktig motivasjon for meg. For når ting blir for mye rutine kan jeg fort kjede meg litt.

Den digitale tidsalder har for lengst inntatt finanssektoren og ifølge Hanne Karoline Kræmer gjelder det å springe fort framover. 

Produksjons- og servicesenteret som hun tidligere ledet har allerede tatt i bruk roboter, eller digitale assistenter som de kalles hos Sparebank1 Nord-Norge.

- Det som skjer nå med den økte digitaliseringen er en vinn-vinn situasjon for både oss og kundene. Ved å la de digitale assistentene ta seg av de standardiserte oppgavene, får kunden en kortere behandlingstid og rådgiverne får brukt sin tid og kompetanse på vanskeligere oppgaver som krever at man bruker hode. Dette gir større effektivitet for banken, en bedre kundeopplevelse for kunden og mer meningsfylt arbeid for rådgiverne.

Baksiden av medaljen er at de ansatte befinner seg i en konstant endringsprosess, noe Hanne Karoline medgir kan skape litt usikkerhet. For henne er det viktig å se menneskene bak og snu opplevelsen til noe spennende for de ansatte.

Man må snu frykten for endring til noe positivt og utfordrende.

- Jeg tror man må snu frykten for endring til noe positivt og utfordrende. Rett og slett skape et engasjement. For vi kan velge å sitte og vente, og se at toget passerer på perrongen, eller så må vi hoppe på. Og sitter vi å ventet tror jeg ærlig talt ikke vi har mange år igjen i bransjen.

Skal vi tro både konsernsjef Jan-Frode Janson og utallige ansatte som har hatt Hanne Karoline Kræmer som leder opp gjennom årene er det nøyaktig det hun gjør, ser menneskene hun jobber sammen med. En viktig egenskap ifølge henne selv.

- Vi vet jo at det er viktig at mennesker føler seg sett for at de skal trives i jobben sin og for at de skal gjøre en god jobb. Og blir du sett og trives, så tror jeg også at prestasjonen øker. 

(Artikkelen fortsetter under bilde)

Også på hjemmefronten har Hovedprogrammet satt sine spor.

I tillegg til 25 års fartstid i banken har det å være med på Hovedprogrammet til NNL gitt henne viktige erfaringer.

- Under Hovedprogrammet bruker du en god del tid på å reflektere om deg selv, noe man som regel ikke tar seg tid til i en hektisk hverdag. Her tvinges du på mange måter til det. Du får både reflektere rundt hvorfor du er blitt som du er blitt, hvorfor du leder sånn som du gjør og hvordan du påvirker andre. Det gjør at du blir mer bevisst, både i den rollen du har i arbeidslivet, men også som privatperson.

På hjemmefronten merket nemlig Hanne Karoline at hun også analyserte egne familiemedlemmer.

- For min egen del så var det sånn at jeg begynte å plassere familiemedlemmer i forhold til hvordan type mennesker de var og hvorfor de agerte som de gjorde. Vi har tre barn, som alle er ganske ulike. Du får en annen forståelse av hvorfor de reagerer slik som de gjør. Det er ikke sånn at jeg gikk rundt å analyserte alle - men det gav meg noen viktige knagger å henge ting på, som gjorde at jeg kanskje har en større forståelse av de jeg har rundt meg enn det jeg hadde før jeg gikk inn i programmet.

Det er klart at det tingene berører, også når du er leder. Det kan være utfordrende, men nødvendig.

Ikke overraskende for Hanne Karoline kom det også tydelig fram at hun som oftes er verdistyrt når hun tar avgjørelser. Det kan hun kjenne på når de vanskelige samtalene må tas.

- Som leder har du alltid noen vanskelige situasjoner, samtaler og opplevelser underveis. Og det er nok kanskje de man husker best. For da påvirker du også de det gjelder, kanskje på en måte som er utfordrende for dem. Det kan være å måtte si opp folk på grunn av misligheter, eller hjelpe folk til å finne annet å gjøre. Det er klart at de tingene berører, også når du er leder. Det kan være utfordrende, men nødvendig.

På spørsmål om hva som inspirerer og motiverer henne kommer svaret kontant.

- Kundene og medarbeiderne mine! Og der var vi tilbake til det med mennesker, sier hun og ler. Det å ha kolleger og kunder rundt meg gir meg ekstra energi.

Redaksjonen i Nord 24 har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet